Lucka 12 – Fötterna först

Hela vår kropp påverkas av allt. Alla delar av kroppen påverkar varandra. Det vet vi vid det här laget. Tänk då bara på våra fötter. Våra fötter bär en väsentlig roll för hur vi fungerar, rör oss, har värk, känner smärta, känner frihet osv. Lider du av fötter som är stela, orörliga och ömma så kommer det garanterat ge effekt uppåt i kroppen. Och såklart påverkar det även dina känslor. Vi är en helhet.

Därför tycker jag att man ska ge sina fötter mer kärlek än enbart fotvård. Jag ger inte mina fötter fotvård, trots att jag ofta längtar efter det. Jag börjar med detta istället. Det ger flöde till fötterna, rörlighet i dina tår och din fotdyna vilket ger fina effekter uppåt i kroppen.

Du kan följa de skrivna instruktionerna nedan och kolla på bilden för hjälp! Och om du gör detta ofta kommer du lära dig allt utantill!

Gör såhär:

1. Dra försiktigt i tårna

Håll i foten med ena handen & dra försiktigt i tårna med andra handen, håll foten avslappnad & öka dragstyrkan lite, lite i 10-20 sekunder per tå.

2. Massera toppen av foten, särskilt mellan dina mellanfotsben. Börja längst upp på tån och kör sakta ner fingret till tåns leder. Tillbringa 1 minut här.

3. Massera in fotens botten, börja nära hälen & massera mot framfoten, använd tummarna, liten golfboll eller liknande. Under denna fas, ta en mental notering av eventuella ömma områden som förberedelse för fas 4. Tillbringa 1 minut – 90 sekunder här.

4. Om du har hittat ömma/smärtsamma områden fortsätter vi att behandla dessa. Använd en tumme, tryck ganska hårt på området medan du alternativt pekar upp tårna, sedan medan du pekar tårna ner. Utför detta med varje område (som du upplever smärtsamt) upp till 30 sekunder med maximalt 3 minuter per fot på alla områden.

5. Massera den övre delen av foten. 45 sekunder per fot är idealiskt.

6. Ta tag i foten med en hand eller slappna av i fötterna med korsade ben, fortsätt med att böja tårna bakåt, mot fotens botten och sedan i motsatt riktning. Detta bör göras långsamt och avslappnat. Övningarna innan detta bör redan resultera i att denna slutfas blir lättare.

Att göra detta 2 gånger om dagen bör göra dina fötter lite mer smidiga och hjälper dig att förbättra din övergripande fotfunktion.

Skriv en kommentar